آیا می دانید؟!

بزر گ ترین عدد اول شنا خته شده تاکنون چند رقمی است؟

جواب:عدد 9152052رقمی است.

این عدد به کمک فرمولی که دانشمند فرانسوی آقای مرسن حدود 350 سال قبل بدست آورده بود کشف شد.برای کشف این عدد شبکه ای شامل 700 رایانه بزرگ تحقیقاتی و حدود 70000 رایانه خانگی در مدت 10 ماه فعال بودند.اولین نفری که بتواند عدد اولی با بیش از 10 میلیون رقم پیدا کند برنده 100000 دلار آمریکا  جایزه دریافت خواهد کرد.

فریبا حاجیان

اولين  سوگواري رسمي براي سيدالشهداء

 

پيدايش عزاداري رسمي و علني براي امام حسين (ع )از زمان آل بويه شكل گرفت ، معزالدوله در سال 352 هجري قمري دستور داد كه مردم در روز عاشورا گرد يكديگر آيند و اظهار حزن كنند.

در اين روز بازارها بسته شد وخريد و فروش موقوف گرديد،قصابان گوسفند ذبح نكردند، مردم آب ننوشيدند  در بازارها خيمه بر پا كردند ،زنان بر سر و روي خود مي زدند و بر حسين (ع) ندبه مي كردند ، در اين روز نوحه گري و ماتم به پا گرديد.در اين مراسم و عزاداري در زمان آل بويه فقط روزهاي عاشورا بوده و تا انقراض اين سلسه هر سال ، تكرار مي شده است.

در زمان صفويان نيز از آنجا كه مذهب رسمي ،شيعه دوازده امامي بوده است ،مراسم عزاداري در ماه محرم و روز عاشورا انجام مي گرفته و همواره با قمه زني بوده است.

«  قابل توجه دانش اموزان سال سوم »

 

                                   چگونگي  ساخت فعل نهي

1ــــ براي ساخت فعل نهي از مضارع مخاطب استفاده مي كنيم.

2  ـــــ اول فعل «لا» اضافه ميكنيم.

3‌ ــــ آخر فعل را مجزوم مي كنيم .

       تذكر:

الف) پس از ساخت فعل نهي ترجمه فعل   مضارع به نهي تبديل مي شود.

ب)مجزوم كردن فعل به اين معني است كه : آخر فعل در صيغه مفرد مذكر به جاي

   ضمه(  ُ    ) از علامت سكون  (  ْ ) استفاده مي كنيم و در صيغه هاي مثني و جمع

مذكر نون برداشته مي شود به جز جمع مونث كه آخر آن هيچ تغيیري نمي كند.

ج)در صيغه جمع مذكر پس از حذف نون  ،الف گذاشته مي شود كه خوانده نمي شود.

نمونه اي از صرف فعل نهي :

لاتذهبْ   (  نرو)          لا تذهبا  (نرويد )              لا تذهبوا (نرويد)

لا تذهبي   (نرو)           لاتذهبا ( نرويد )              لا تذهبنَ (نرويد )

  

قابل توجه دانش آموزان سال دوم

 

                            «  چگونگي  ساخت فعل مضارع »

فعل مضارع براي  زمان حال يا آينده بكار مي رود و از چهارده صيغه يا صورت تشكيل شده است  كه شش صيغه آن غائب ،شش صيغه مخاطب  و دو صيغه ان متكلم مي باشد.

        نكته:

 1 ــ     براي ساخت فعل مضارع از حروف مضارع در اول فعل استفاده مي شود اين حروف شامل چهار حرف ( أ ـ ت ـ   ي ـ ن ) است كه به اختصار « أتين » گويند.

  2 ــ   از حرف مضارع  «ي» در صيغه هاي مفرد مذكر ، مثني مذكر ،جمع مذكر               و  جمع مونث غائب استفاده ميشود و در صيغه هاي مفردو مثني مونث غائب از حرف «ت»  ا ستفاده ميشود.

3 ــ     در صيغه هاي مخاطب از حرف مضارع «ت» استفاده مي شود.

 4 ــ     در متكلم نيز حرف مضارع «أ  ،   ن  »  بكار ميرود.

5 ــ      در آخر فعل مضارع از علامت صيغه استفاده ميشود.

6 ــ   ضماير براي افعال ماضي و مضارع مشترك است.

ظرايفي از زندگي شهيد مدرس»

 

  جيب بي ته

يك روز درمجلس شورا رضا خان با شوخي و مزاح دست روي جيب مرحوم مدرس گذاشت و گفت:آقا عجب جيب بزرگي داريد. مدرس در حالي كه تبسمي كرده بود گفت:درست است كه جيب من بزرگ است ،ولي ته دارد اين جيب شماست كه ته ندارد.

صفاي باطن:

مدرس به دليل پرهيزگاري و ارتباط با خداوند از قدرت معنوي برخوردار بود .يك روز قبل از شهادتش به پاسبانش ميگويد:تو را از اينجا عوض ميكنند .پاسبان ميگويد:مگر از من خلافي سر زده است؟مدرس با حالتي عاطفي پاسخ ميدهد:خدا نكند اين طور نيست  وقتي مجددا به اينجا مراجعه ميكني ديگر مرا زنده نخواهي يافت  اين پيش بيني مدرس كه از كمال معنوي وي منشا ميگرفت درست از آب در آمد و صبح آن روزي كه قرار بود مدرس را به شهادت برسانند آن پاسبان را عوض ميكنند

 

 «  شرافت »   

 

            از عيسي عليه السلام پرسيدند :كدام يك از مردم شريف ترند؟

  حضرت دو مشت خاك از زمين برداشت و گفت:كدام يك شريف تر است؟

  آنگاه خاك ها را بر زمين ريخت و فرمود :مردم همه از خاكند و امتياز و برتري آنها تنها تقوا

   و پرهيزگاري است.

« موارد شگفت انگيز از زندگي انيشتينـن  »    

 

*   او با سري بزرگ متولد شد وقتي انيشتين به دنيا آمد خيلي چاق بود و سرش خيلي بزرگ تا آنجايي كه مادر وي تصور ميكرد ،فرزندش ناقص است   ا ما بعد از چند ماه سر و بدن او به انداز طبيعي بازگشت.

*او حافظه خوبي نداشت و براي به ياد آوردن چيزهاي معمولي واقعا حافظه ضعيفي داشته است ، او يكي از بدترين اشخاص در به ياد آوردن سالروز تولد اقوامش بود.

*او در آزمون ورودي دانشگاه ردشد در واقع بخش علوم و رياضي را پشت سر گذاشت ولي در بخش هاي باقي مانده ،مثل تاريخ و جغرافيا رد شد . وقتي كه بعدها در اين رابطه از او سوال شد گفت: آنها بينهايت كسل كننده بودند و من تمايلي براي پاسخ دادن به اين سوالات را در خود احساس نميكردم.